monikaronning

En sjuksköterska eller en sjuk sköterska?

Dagens lektion innehöll grammatik vilket inte är det lättaste när man inte har alla ordsatser färskt i minnet. Måste rota igenom skallen för att leta reda på dem. Vet ju att de finns där någonstans instoppade eftersom jag fortfarande kan första bokstaven på dem! Min svensklärare på högstadiet lärde mig att kunde man SV PAPRIKA så kunde man första bokstaven på varje ordklass. Men idag så fick jag lära mig att vi visst har tio stycken. Tänk att det kan tillkomma en ordklass på senare år? Jaja, får väl lägga till ett S i slutet på paprikan så löser det sig! Vi snackade en hel del om särskrivningar också, därav rubriken. En annan rolig särskrivning var när det stod "Kyckling lever" istället för "kycklinglever" i en affär. Eller " Vänd streckkoden mot dig. Tänk på vår kassa personal". Kan bli riktigt knasigt och roligt!

Vi fick också testa på olika grammatikövningar. Bland annat skulle vi göra en sexordsdikt, alltså en dikt bestående av sex ord och inget annat. Hjälp, vad vi skrattade! Det spårade ut på slutet så att säga.

Efter skolan mellanlandade jag hemma för att sedan åka ut till Bergvik och handla med Stina så nu har jag mat för ett bra tag framöver. Imorgon kommer min bror hit så vi ska gå på julklappsjakt!



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback