monikaronning

Finfina dagar

I måndags och tisdags gjorde jag mina två första dagar på sommarjobbet. Mycket intryck och många saker att lära sig men det här ska nog gå bra. Gick bredvid och lät alla intryck sjunka in och nu längtar jag tills jag börjar jobba. Det är ett gott tecken!

Efter jobbet i tisdags drog jag till Uddevalla för att hälsa på Ida, Robin och Emil. Så mysigt och underbart att vi träffa dem. Ida och jag lagade förmodligen världens godaste mat! Tacotårta. Och ja, gott folk! Det var precis lika gott som det låter, om inte godare! Därför får ni receptet här. MUMS!!

Tacotårta
1 pkt mjuka tortillabröd
500 g nötfärs
1 pkt taco kryddmix
1 burk tacosås
1 purjolök
1 burk creme fraiche
1 del grädde
1 pkt philadelphiaost
1 liten burk majs
salt
peppar
ca 3 dl riven ost


Börja med att hacka och bryna purjolöken. Tillsätt nötfärsen och gör en vanlig tacofärs. Använd kryddmixen. Häll ockå i tacosåsen och ställ stekpannan åt sidan.

Rör ihop creme fraische, grädde, philadelphiaost, majs, 1 dl av osten salt och peppar.

Ta fram springformen och lägg ett tortillabröd i botten. Lägg i ett lager med köttfärs. Lägg i ett nytt tortillabröd och lägg på ett lager med creme fraische-röran. Sedan tar du ytterligare ett tortillabröd och ett nytt köttfärslager. Fortsätt att varva lager tills ingredienserna är slut (eller tortillabröden). Avsluta med ett tortillabröd och finns det kvar creme fraishe-röra kan du lägga det överst. Garnera med osten.

In i ugnen i 20 minuter på 225 C tills osten fått en fin färg. Låt tacotårtan stå orörd i 10 minuter innan du skär i den, så kommer den att hålla formen fint!

Servera med en sallad.

Lånade bilden från Idas facebook! Kolla vad underbart det ser ut!


Becca

Åå, jag åt tacotårta på nyårsafton, det är verkligen supergott! :)

2012-06-15 / 13:28:20
BLOGG: http://thebecca.blogg.se/
Monika

Så sjukt gott! Skulle kunna äta det varje dag :D

2012-06-16 / 13:09:10
Ida

Oj, vad gott det lät och såg ut! Det måste jag prova någon dag :)

2012-06-18 / 10:28:11
BLOGG: http://iiidapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback