monikaronning

Barnlitteratur när den är som bäst

- Jag undrar om det är svårt att flyga, sa Pippi och tittade drömmande över avsatsens kant. Bergväggen stupade brant ner under dem, och det var långt till marken.
- Ner skulle man nog kunna lära sig att flyga, fortsatte hon. Det är säkert värre att flyga upp. Men man kunde ju börja med det lättaste. Jag tror minsann jag ska försöka!
- Nej, Pippi, skrek både Tommy och Annika, o, snälla Pippi, gör det inte!
Men Pippi stod redan på kanten till bergstupet.
- Flyg, du fula fluga, flyg, och den fula flugan flög, sa hon, och just när hon sa "flög", lyfte hon armarna och klev rätt ut i luften.
Efter en halv sekunde hördes en duns. Det var Pippi som slog i marken. Tommy och Annika låg på magen och kikade förskräckta ner på henne. Pippi reste sig och borstade sig på knäna.
- Jag glömde att flaxa, sa hon glatt. Och så hade jag nog för mycket pannkaka i magen.
 
Boken om Pippi Långstrump - Astrid Lindgren



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback